5 działających trików jak prowadzić fanpage na Facebooku w 2018 roku?

To pytanie, które zadają sobie wszyscy prowadzący jakiekolwiek działania na Facebooku. Na początku roku Mark Zuckenberg wywołał ogromne trzęsienie ziemi w świecie marketerów ogłaszając szereg zmian, które planuje wprowadzić w 2018 roku.

Krew zagotowała się w niejednym administratorze facebookowego profilu. Zasięgi spadną nawet do 5%, a w przypadku fanpage’y, na których liczba fanów przekroczyła 50 000, jeszcze bardziej. Oczywiste więc, że prowadzenie fanpage’a stanie się jeszcze trudniejsze, a dotarcie do potencjalnych klientów wymagać będzie dużo większej kreatywności i nakładów finansowych. I chociaż nie istnieje skuteczny przepis na to jak prowadzić fanpage, to Mark i spółka podzielili się z całym światem kilkoma niezwykle istotnymi informacjami. Kolejne wpisy zamieszczane na prywatnym profilu założyciela Facebooka okazały się kluczowe podczas planowania strategii na tym portalu społecznościowym.

Zacznijmy od tego, że cel zmian był jeden – sprawić, aby użytkownicy (i my administratorzy również) spędzali na Facebooku jak najwięcej czasu. Platforma ma być maksymalnie przyjazna i dostarczać jak najlepsze User Experience. Co ważne (głównie dla developerów), zmiany dotyczą również facebookowych aplikacji, które poddawane są niezwykle rygorystycznej weryfikacji, ale to jest temat na oddzielny artykuł. W efekcie zmian Facebook ma być na powrót platformą, która łączy rodzinę, przyjaciół i znajomych wywołując wśród nich pozytywne emocje.

OK, ale w jaki sposób mamy wywołać pozytywne emocje prowadząc profil zakładu pogrzebowego lub agencji rekrutującej pracowników do pracy w fabryce śrubek?

1. Pokaż ludzkie oblicze firmy.

Za każdą firmą, sklepem czy restauracją stoją ludzie, którzy stanowią pierwszą linię kontaktu z klientem. Te same osoby powinny pojawiać się na Facebooku. Czyż nie wywoła pozytywnych emocji zdjęcie znajomej sekretarki, które przywita nas na newsfeedzie albo wpis na temat wesołej sytuacji w restauracji dotyczącej kelnerki, która obsługiwała nasz stolik w miniony weekend?

Jeśli prowadzisz profil facebookowy o zasięgu lokalnym, który również prowadzi sprzedaż offline, zastanów się, co przyciąga klientów właśnie do Ciebie, dlaczego to u Ciebie czują się dobrze (w końcu w ten sam sposób mają się czuć oglądając posty z Twojego fanpage). Porozmawiaj ze znajomymi i z rodziną, oni na pewno wskażą Ci kilka mocnych stron Twojego biznesu.

jak-prowadzic-fanpage

Teraz zastanów się, w jaki sposób mógłbyś przenieść te atuty na Facebooka. Pamiętaj, aby każdy post zawierał element, z którym Twoi fani będą mogli się zidentyfikować. Jeśli prowadzisz fanpage lokalnej restauracji, zrób zdjęcie widoku z okna, który Twoi bywalcy dokładnie rozpoznają. Zrób zdjęcie sali w sobotni wieczór i podpisz „Jak bardzo chciałbyś/chciałabyś być teraz z nami?”. Chcesz zakomunikować fanom, że wprowadziłeś do oferty nowe danie, produkt czy usługę? Zrób zdjęcie lub film, na którym ktoś z Twoich pracowników zaprezentuje to, o czym mowa.

Gwarantujemy Ci, że takie posty będą miały znacznie większy zasięg niż suchy ofertowy post, który mignie na tablicy 5% Twoich fanów i jego życie zakończy się zasięgiem 100 osób i jednym polubieniem od Twojego znajomego.

 

2. Rób transmisje na żywo.

Facebook Live to usługa pozwalająca na nadawanie relacji wideo w czasie rzeczywistym. Działa to tak samo jak znane z telewizji programy nadawane „na żywo”. Z tą różnicą, że do transmitowania na Facebooku nie będzie nam potrzebny zaawansowany sprzęt audio wideo. Wystarczy posiadać smartfon.

Facebook Live po raz pierwszy użyto w 2016 roku i od tego czasu wielu marketerów przekonało się o jego potędze. W zasadzie ciężko uwierzyć, że są jeszcze administratorzy, którzy nie wykorzystują potencjału tego narzędzia, aby dotrzeć do swoich odbiorców. Facebook powiadamia większość Twoich fanów o tym, że rozpocząłeś transmisję. Czy trzeba nam więcej? 🙂

Jak prowadzić fanpage

Ważne, abyś dokładnie zastanowił się nad tym, co będziesz transmitował. Twoim celem powinna być jak największa ilość komentarzy od fanów. Zatem warto chociażby w opisie zachęcić ich do dyskusji.

41% użytkowników Facebooka (US) co miesiąc bierze udział w wydarzeniach. To wystarczający argument, abyś promował wydarzenia z życia Twojej firmy w ten właśnie sposób. Ważne jest, aby trafnie określić grupę odbiorców, dzięki czemu łatwiej zidentyfikują się oni z jego celem. Wyobraź sobie lokalną piekarnię, która piecze pączki według tradycyjnej domowej receptury, a do wypieków nie dodaje sztucznych ulepszaczy. Świetnym pomysłem będzie stworzenie wydarzenia na kilka tygodni przed Tłustym Czwartkiem pod tytułem „W Tłusty Czwartek nie jem mrożonych pączków z hipermarketu”. Znalezienie zwolenników tego postanowienia nie powinno być trudne, a dodatkowo tworząc kampanię sponsorowaną mamy dużą szansę dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców.

Działa tu również ważny element, zwany „Social Proof” – czyli jeśli moi znajomi biorą udział w wydarzeniu (identyfikują się z nim), to zapewne warto się nim zainteresować.

Bonusem w tym wypadku jest fakt, że Facebook przypomni o zbliżającym się wydarzeniu wysyłając do nas powiadomienie.

 

3. Wykorzystuj Stories.

Jeśli już korzystasz z wideo jako jednego z narzędzi marketingowych na Facebooku, Stories jest kolejnym krokiem ewolucji ku sukcesowi. Jeśli wcześniej nie miałeś z nimi do czynienia na Instagramie lub SnapChat’cie, musisz wiedzieć, że znikają w ciągu 24 godzin od ich utworzenia. Zarówno zdjęcia, jak i filmy (do 20 sekund) mogą zostać zamienione na Stories. Aby podnieść ich atrakcyjność mamy do dyspozycji dużą ilość filtrów oraz nakładek. Warto z nich skorzystać.

jak prowadzic fanpage

Stories poprzez swoją charakterystykę są idealnym medium, aby w nieco mniej formalny sposób przekazywać codzienne informacje dotyczące Twojej firmy. To świetna okazja, aby pokazać „ludzką stronę” biznesu, przez co stworzysz bliższą relację z fanami. Stories mają często większe zasięgi niż tradycyjne posty. Wynika to z miejsca, jakie zajmują w aplikacji mobilnej oraz desktopowej. Pewnie już się domyślasz, że są również świetnym sposobem do reklamowania jednodniowych promocji oraz zniżek.

 

4. Stwórz grupę.

Na pewno doskonale znasz pojęcie „grupa na Facebooku”. Ba! Jesteśmy pewni, że jesteś członkiem co najmniej kilku takich społeczności. Pewnie zastanawiasz się teraz jak założenie grupy może pomóc w prowadzeniu fanpage’a na Facebooku. Zanim Ci o tym opowiemy ważne jest, abyś dobrze poznał swoich fanów i klientów. Ich potrzeby, zainteresowania i problemy będą kluczem do stworzenia dobrej grupy, która pomoże Ci wypromować Twoją firmę. W przypadku profilu delikatesów spożywczych świetnym pomysłem będzie stworzenie społeczności, która dzielić się będzie przepisami kulinarnymi, poradami kuchennymi lub trikami, które mogą przydać się każdej „pani domu”. W tym wypadku, jeśli zauważysz okazję, możesz wspomnieć członkom grupy o aktualnej promocji na produkt, który mogą wykorzystać w jednym z przepisów. Możesz również wcielić się w rolę eksperta i sam od czasu do czasu podzielić się ciekawą poradą.

 

5. Bądź aktywny.

Prowadząc komunikację na Facebooku nie można dopuścić do sytuacji, w której będzie ona jednostronna. Warto zachęcać fanów do dyskusji, zadawać pytania, prosić o radę lub o opinię. Fani powinni wiedzieć, że „po drugiej stronie klawiatury” siedzi osoba, która odpowiada na ich pytania, reaguje na komentarze czy opinie. Nie uciekaj przed hejterami. Dobrego administratora poznaje się po tym jak radzi sobie w obliczu kryzysu, a ten nadejdzie prędzej czy później. Ostrożnie podchodź do różnego rodzaju botów i automatów odpowiadających na komentarze fanów. Co prawda odciążają one administratora profilu, ale w niektórych sytuacjach mogą być przyczyną nieporozumień.

 

Być może uznasz, że nie uda Ci się wykorzystać wszystkich wspomnianych przez nas sposobów na prowadzenie fanpage’a. Nic nie szkodzi. Nie wszystkie rozwiązania muszą pasować do branży, w której się poruszasz. Ważne, aby wybrać odpowiednie i jak najlepiej je wykorzystać. Testuj, eksperymentuj, analizuj zasięgi. Pamiętaj, że zasięgi spadają nie tylko Tobie, ale Ty stosując się do naszych zaleceń (a w zasadzie do zaleceń Marka Zuckerberga), masz spore szanse zyskać przewagę nad konkurencją.

Podziel się

5 działających trików jak prowadzić fanpage na facebooku w 2018 roku
4.7 (94%) 10 votes

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o